lördag 17 juli 2010

Ny AC i sovrummet

Dem senaste veckorna har det varit tufft att försöka sova. Det har varit grader upp mot 30 grader i sovrummet. Hundarna har vankat fram och tillbaka i sängen för att försöka hitta den svalaste platsen att ligga på. Och jag har vaknat ett antal gånger för att det har varit för varmt. Och speciellt när man jobbat förmiddag där man skall upp klockan 04:30. Jag gillar värme, men inte när man skall sova. Och speciellt inte 30 grader.

Nej så i onsdags så blev det nog. Och då hade man inte sovit så speciellt bra heller. Så en sväng till Elgiganten blev det. Fick stå i en kö till kundtjänst och kunderna före mig frågade efter AC. Alla AC:n var slut enligt dem men man kunde boka. Dem hade enbart 3 kvar att kunna boka. 1a kunden före mig sade att han ville ha 2 st AC. Shit, nu är det bara 1 (!) kvar tänkte jag. Bara inte kunden före mig innan det var min tur skulle ha en. Jodå, kunden före innan det var min tur frågade efter AC till sitt hem. Hon pratade om hur mycket kvadrat hon hade och kanske behövde fler. Tänkte att nu är det kört att få någon AC och man skall inte kunna sova ordentligt nu under semestern. Han bakom kundservice började rekommendera henne ett annat system för att kyla/värma eftersom hon hade så stor kvadrat. Skönt tänkte, bara hon bestämmer sig för ett annat system nu... Hon bad om att återkomma och gick. Yes, min tur. Det första jag sade att jag ville ha som alla dem andra före mig i kön och jag bokar den sista dem har. Sa även att jag hade rabatt genom mitt företag, men det gällde inte på denna vara. Men han lyckades fixa rabatt åt mig i alla fall. Och det var verkligen hyggligt :-)

Igår, fredag, hade den inkommit och jag åkte och köpte den direkt. Den var lite tung att få upp i trapphuset, men till slut gick det :-)

Började koppla in den direkt, efter att hundarna fått en lång promenad. Och sedan när allt var ihopkopplat så satte jag igång den. Drog kabelrännan som skall transportera varmluften genom fönstret eftersom det inte finns någon ventilationsventil i sovrummet. Men det blev bra ändå. Tog inte upp så mycket plats och det syns knappt att man dragit genom fönstret.

Satte igång den och väntade 20 minuter sedan var det svalt där inne. Tänkte att jag kunde ju vila en timme eller så nu när det blivit svalare. Med hundarna i sängen så blev det att vila. Trodde jag, jag vaknade klockan 04 dagen därpå (idag). Hade då sovit i 14 timmar och hundarna sov fortfarande i sängen. Ingen vankande på dem under hela tiden. Dem måste verkligen ha njutit i sovrummet.

Så idag kan jag verkligen säga att jag känner mig utvilad och inte varm för fem öre :-)






Inte den bästa bilden, men det som lyser blått är det som visar hur varmt det är i rummet och alla inställningar.

Fördelen med denna AC:n är att den renar luften i rummet. Och om man upplever det kallt under vintern så kan den även användas till att värma upp rummen. Så det är en del fördelar med denna att den inte enbart kyler ned utan den även renar luften och även kan värma vid kyliga vintrar ;-)

- Posted from my iPhone

Inga kommentarer: