måndag 13 september 2010

Svampskogen

Nu har mari och jag farit runt i Stockholms län och Södermanlands län och varit i en del svampskogar. En del skogar med lycka och en del med mindre lycka.
Men vi har hittat svamp i alla fall. När man pratar med andra så blir de förvånade över att man kan hitta så mycket varje gång vi åker ut i skogen.

Självklart så är hundarna Prada och Chanel med och springer. Oftast brukar dem "bråka" med varandra framför Maris fötter eller så springer dem bort till Mari när hon hittar något och självklart så stampar dem runt så det blir svårt att plocka svamparna. Och jag lovar, inget jag har lärt dem...

Nu till lite bilder på vad vi har hittat i våra svampskogar.

Lite av miljön i våra skogar :-)
Mari framför med lilla Prada hasande bakom fötterna.

Lite av miljön av den del skogar. Mari går framför :-)


Flugsvamp, inte ätlig men väldigt fin färg.
(Fast enligt vissa så åt vikingarna dessa innan dem skulle slåss för mer "kraft")

Denna är ätlig, kommer inte ihåg namnet på den dock.
Väldigt fin svamp.

Nej nu måste man ju visa bilderna på matsvamparna, det är ju dem som gör det goda i matlagningen.

Svart trumpetsvamp


Svart trumpetsvamp brukar växa i "högar",
dessa var dock "små" mot vad vi har hittat.


Rödgul trumpetsvamp


Blodriska, toppen att marinera i vitlöksmarinad.
Smakar som kött när man tillagar dem.
Svampkorgen efter första svampskogen vi var på.
Och då är den "halvfull". Gick till Maris bil och tömde lite svamp sedan fortsatte man :-)

Ytterligare blodriska
Citronslemskivling, blir en härlig rosa färg vid tillagning.
Gula kantareller, härlig liten grupp
Gula kantareller.
Och här ser ni lilla Chanel som "jävlas" med en när man håller på att plockar svampen.
Och Chanel undrar förstårs vad jag menar med "jävlas".
"Allt ditt är mitt" - Så säger hennes uttryck.
Gula Kantareller, nu kunde jag äntligen ta en bra bild utan Chanel i närheten.
Fräkniga rörsoppen som den hette förr.
Sandsopp heter den idag och är "lika god som stenmurklor" enligt Pelle Holmberg. Speciellt i stuvning.
Fårticka. Supergod blandsvamp och perfekt i all matlagning.
Härlig färg vid avkokning.

Pepparriska. För första gången på länge har jag äntligen hittat den.
Har varit osäker tidigare då det finns bruna riskor som liknar denna,
men nu är jag säker på denna svamp. Perfekt i rönnbärsmarinad.
Karl Johan. Hittat väldigt många av KJ i år.
Smörsopp. Fått många stjärnor i många böcker som god blandsvamp.
Det är dock en del pyssel att rensa dem. Men samtidigt roligt...
En ung guldkremla. Den första vi hittat någonsin.
Dock är bilden missvisande då den togs inomhus under lysrör.
Men god var den.
Ja självklart smakar vi nya ätliga svampar :-)
Stolt Fjällskivling. Hittades vid en väg och alldeles i närheten av där jag bor. Toppen!

 

Gårddagens svampkorg (söndag 2010-09-12).
Några Pepparriskor i botten, sedan är det blandat Gul Kantarell och Svart trumpetsvamp.


Nej nu måste jag sluta blogga så man kommer ut i skogen för att plocka mer svamp nu.

 

Inga kommentarer: